اثبات وجود امام زمان(ارواحنا له الفداه) از ديدگاه شرعی۳

بسم الله الرحمن الرحيم<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

در ادامه اين بحث در اين يادداشت احاديث و رواياتی در اين باب خدمت شما عرض ميکنم. قبل از آن عرض کنم که کتاب بسياری در اين زمينه نوشته شده که معرفترين اين کتاب که بيش از شش هزار حديث را پيرامون وجود نازنين امام زمان(عج) عنوان کرده و دارای دسته بندی نوينی است؛ کتاب شريف منتخب الاثر نوشته آيت الله صافی گلپايگانی است.

اما حديثی رو که در خدمت شما هستيم در کتاب شريف نورالثقلين جلد ۱ صفحه ۴۹۹ حديث ۳۳۱ ميباشد. اين حديث با اسنادی که ذکر ميشود متصل ميشود به جابربن عبدالله انصاری از صحابه رسول اکرم(صلی الله عليه و آله) که ميفرمايد: وقتی که به حضرت(ص) اين آيه شريفه نازل شد؛ ياَ اَ يُّهَا الَذِينَ اَمَنُوا اَطِيعوُا الله وَ اَطِيَُعوا الرَّ سوُل وَ اوُلُی الاَمرِ مِنکُم. من خدمت پيامبر(ص) عرضه داشتم که يا رسول الله(ص) ما؛ خدا و رسولش را شناختيم حال شما به ما بفرماييد که اولی الامر که صاحبان امر هستند و دستور دهنده هستند و امرشان بايد مطاع باشد و اطاعتشان در اين آيه شريفه در کنار اطاعت از خدا و رسول(ص) قرار گرفته و يکسان اطاعت از خدا و رسول(ص) ميباشد؛ اينها چه کسانی هستند؟. حضرت (ص) ميفرمايند: ای جابر آنان جانشينان بعد از من و رهبران مسلمين بعد از من ميباشند. اول ايشان علی بن ابيطالب(عليه السلام) و بعد حسن بن علی (عليه السلام) بعد حسين بن علی (عليه السلام) و بعد علی بن الحسين(عليه السلام) و سپس محمد بن علی (عليه السلام) که در تورات به باقر معروف است و بزودی تو او را ميبينی و درک ميکنی . آنگاه سلام مرا به او برسان. و بعد از او صادق؛ جعفربن محمد(عليه السلام) سپس موسی بن جعفر(عليه السلام) بعد علی بن موسی(عليه السلام) و سپس محمد بن علی (عليه السلام) و بعد علی بن محمد (عليه السلام) و سپس حسن بن علی(عليه السلام) و بعد همنام وهم کنيه من؛ حجت الله در زمين و بقية الله؛ بين بندگانش. خب اين دو جمله آخر خيلی جالب است لطفا دقت بفرماييد. ميدانيد که حجت الله يعنی: از جانب خداوند متعال در روی زمين برای بندگان؛ نگهبان است. يعنی اينکه دين را نگهبان و حافظ است. عقايد صحيح را نگهبان و حافظ است. بقية الله بين بندگانش هم که يعنی : آنجه را که خداوند متعال ذخيره کرده؛ آن بين بندگانش است و اين ذخيره از بين نخواهد رفت. و اما ادامه حديث: حضرت(ص) می فرمايند که ای جابر او فرزند حسن بن علی است و آن کسی است که خداوند تبارک و تعالی  به دست توانا و قدرتمند او شرقها و غربها را به تصزف درآورد و ميگشايد. او کسی است که از ديد شيعه و دوستانش به نوع خاصی پنهان ميشود. هيچ کس به امامت او ثابت نميماند مگر آنکه خداوند متعال قلب او را به ايمان آزموده باشد.(يعنی يک ايمان فوق العاده ميخواهد آنکسی که در زمان غيبتش به آنحضرت ايمان داشته ياشد). جابر عرضه ميدارد: يا رسول الله آيا شيعه در زمان غيبت آن بزرگوار از ايشان بهره می برند؟ پيامبر(ص) ميفرمايند: آری. قسم به آنکه مرا به نبوت مبعوث کرد سوگند ميخورم که شيعيان از نور او نورانی ميشوند و بهره ميبرند و به نور ولايتش در غيبت او بهره ميبرند همانطور که مردم از نور خورشيد؛ زمانی که ابر جلوی آن را ميگيرد ؛ سود ميبرند. بعد حضرت(ص) يک جمله ای ميفرمايند که قابل بحثه: ای جابر اين مطلب از اسرار مکنون الهی است؛ پس آنرا بر کسی جز اهلش فاش مکن.  توضيح: ميدانيم که در زمان پيامبر(ص) خود آنحضرت(ص) هم به طور صريح برای خيلی ها از منافقين اين مطلب رو بيان نميفرمودند. زمان ائمه(عليهم اسلام) هم همينطور بوده و بعدش ميدانيد که هفتصد سال(هفت قرن) شيعه در تقيه بوده و ميدانيد که کار به جايی رسيده بوده که يک مدت مديدی هر خطيبی بالای منبر و در مکان موعظه و سخنرانی؛ در آغاز خطبه بعد از اقرار به وحدانيت خدا و اقرار به نبوت پيامبر خاتم(ص)؛ بلافاصله اميرالمومنين علی(عليه السلام) را سب ميکرده(فحش ميداده). و قربة الی الله اين کار را انجام ميداده. و اين قضيه ادامه داشته تا در زمان عمربن عبدالعزيز که از خلفای بنی اميه بوده که او اين سب را برداشته. و دقت شود که اين وضع اسفناکی که شيعه رو دچارش کردن؛ در دنيای امروزی هم بطور کامل برطرف نشده و ميدانيم که بغير از اين کشور در هر کشور اسلامی ديگری اگر بخواهید که مثلا درباره ولايت صحبت بکنی و يا اعتقادات شيعی را عنوان بکنی؛ فورا يک برچسب کافر بودن و مشرک بودن به شما ميچسبانند و کم وبيش برخوردهای ديگری که ميشود... و لذا پيغمبر(ص) ميفرمايند: جابر اين از اسرار مکنون الهی است؛ آن را بر هر کسی فاش مکن.

اين مطلب يکی از معانيش همينی بود که خدمت شما عرض شد يعنی هر جائی عقيده باطنيت رو عنوان نکن. دقت شود اين مسئله مهم و اساسی است و لذا انسان بايد در اين رابطه زرنگ باشد.           و السلام.

تذکر: در يادداشتهای قبلی به اين مطلب در ۲ يادداشت پرداخته شد و در يک يادداشت به اين مطلب از ديدگاه عقلی پرداخته شده است. ان شاء الله در يادداشت بعدی به همين مطلب و بررسی حديث مهم غديريه پرداخته خواهد شد.     

 

/ 9 نظر / 14 بازدید
يه بنده روسياه

بسم الله الرحمن الرحيم.....سلام دوستان....يه اشتباه بزرگ کردم و اشتباها اين يادداشت رو که در تاريخ ۱۵/۳ وارد وبلاگ کرده بودم رو پاک کردم....واقعا شرمنده . عذر ميخوام...مخصوصا از دوستان محترمی که اومدن و نظر داده بودن...امروز دوباره این مطلب رو نوشتم.... يا علی.

بابک

سلام..دوست عزيز ممنونم که بهم سر زديد...بازم پيشم بياييد آپدیت کردم..خوشحال ميشم..مرسی و همچنان موفق باشيد...بابک

جواد

سلام..اول به آن رفیق نادیدنی...بعدبه شما دوست خوبم .داشتم حسابی ناامید می شدم . راستی درمورد سایت تبیان اطلاع داری .حتما به آن سر بزن من از اعضای قدیمی وفعال آن هستم .خلاصه ... اگر اینترنت رایگان چند ساعتی بخواهی میتونم برایت به ایمیلت بفرستم .خلاصه کارت درسته .یا علی www.tebyan.net

عاتکه

سلام .خوشحالم دوباره خودم رو اینجا می بینم..مطالب شما رو که می خونم احساس می کنم این حرفها با دل آدمها خیلی غریب شده.یا حق

mina

حق نگهدارتون...

سيد رضا موسوي

سلام . بعد از يک قرن بالاخره وبلاگم به روز شد . سر بزنی خوشحال ميشم

ضد منکرات

درود و سياس بر شما ، آپديت شد : ماجراى انفجار حرم امام هشتم شيعيان.....

ye_bandeye_roosiyah

به نام خدا.....و کاش ميانديشيدم...و کاش عبرت ميگرفتم......که قرار است کجا روم.