اثبات وجود امام زمان(ارواحنا له الفداه) از دیدگاه شرعی(۱)

بسم الله الرحمن الرحيم<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

سخنران: استاد مرتضی مخملباف              محل سخنرانی: کانون آموزش قرآن و تجويد(ميقات القرآن)

آدرس: تهران_خيابان قزوين_خيابان قلمستان(جواديان)_  پلاک ۱۹۷           شماره تماس:۵۳۷۰۵۱۷   

جلسه اعتقادات: شنبه ها قبل از نماز مغرب و عشاء (حضور برای عموم آزاد است)

بعد از آنکه از نظر عقلی به اثبات وجود نازنين حضرت بقية الله الاعظم(ارواحنا له الفداه) پرداخته شد، به اثبات

وجود آن حضرت(عج) از نظر شرعی ميپردازيم که دارای دو وجه ميباشد: آيات قرآنی  روايات و احاديث.

علاوه بر علامه مجلسي(ره) که آياتی که دلالت بر وجود حضرت مهدی(عج) ميکنند را تا نود آيه دانسته اند، بعضی علمای ديگر تا صد و يکصدوبيست آيه و بعضا بيشتر دانسته اند. در اينجا برای دوستانی که اهل تحقيق هستند ذکر کنيم که علاوه بر بحارالانوار، در کتابی به نام سيمای حضرت مهدی(عج) در قرآن کريم، صدوبيست آيه از قرآن کريم آورده شده است.که اين کتاب توسط علامه سيد هاشم حسينی بهرانی که نويسنده تفسير بزرگ ومهم روايي برهان هم هستند، به عربی نوشته شده است و جناب آقای سيد مهدی حائری قزوينی به فارسی ترجمه کرده اند.  اما در آيه پنجاه وپنجم سوره مبارکه نور، خداوند متعال ميفرمايد: وَعَدَالله الذِينَ امَنُوا مِنکُم وَ عَمِِلوُا الصَالِحَاتِ لَيَستَخلِفَنّهُم فی الارضِ کَمَا استَخلَفَ الذِينَ مِن قَبلِهِم و لِيُمَکِّنَنَّ لَهُم دِينَهُمُ الَّذِی ارتَضی لَهُم وَ لَيُبَدِّلَنَّهُم من بَعدِ خَوفِهِم اَمناً يَعبُدُونَنَی لَا يُشرِکُونَ بِی شَيئًا و مَن کَفَرَ بَعدَ ذَلِکَ فَاُلئِکَ هُمُ الفَاسِقُونَ.(خداوند متعال وعده داده است، کسانی را که ايمان آورده اند از بين شما، و عمل صالح انجام ميدهند را روی زمين خليفه و جانشين کند همانطور که در گذشته، افرادی را خليفه و جانشين قرار داد و دين ايشان را که مورد رضای خداست(همان دين حقيقی اسلام)، در زمين قدرت و تسلط بخشد و خوف ايشان را تبديل به امن گرداند که عبادت ميکنند مرا به يگانگي و هيچگونه شرک نميورزند. و بعد از آن هر که کافر شود به حقيقت از فاسقان و تبهکاراناست). خب از نظر ادبی، لام ليستخلفنّهم، لام تاکيد است و نون(ن) ثقيله هم که دارد(ليستخلفنّ)(نون ثقيله، نون مشدد و مفتوحی است و آن جائي ميايد که يک عبارتی را بخواهند در فارسی دوبار بگويند: حتماً حتماً يا قطعاً قطعاً). پس در واقع سه تاکيد پشت سر هم قرار دارد و معنای آيه به اين صورت خواهد بود که: حتما اينطوره که قطعا قطعا ايشان را در روی زمين خليفه و جانشين قرار دهد. خب اين قضيه در مورد ليمکننّ و ليبدلنّ، هم وجود دارد يعنی با سه تاکيد همراه هستند که تاکيد کامل و قاطعی بر آن وعده ها يعنی غالب کردن دين آنها در روی زمين و تبديل کردن خوف آنها به امن، دارد. اما اين آيه مبارکه چگونه دلالت بر وجود حضرت مهدی(عج) ميکند؟  در ذيل اين آيه، مفسرين چند قول دارند و همه مشترکند که خداوند متعال در اين آيه ، سه وعده داده است. خب اينکه مصداق اين سه وعده برای چه کسی و کسانی است، مفسرين برای آن شش قول ذکر کرده اند. يکی از اقوالی که هست و توسط مفسرين اهل تسنن ذکر شده اين است که اين آيه به ابابکر خليفه اول صدق ميکند و دلايلی ذکر کرده اند. که در جواب اين عزيزان بايد گفت که خداوند متعال در آيه ميفرمايد که: ايشان را خدا، خليفه و جانشين کند، در حالی که ميدانيم خليفه اول را به هيچ وجه، خداوند متعال، خليفه و جانشين قرار نداده است. قول ديگری که بعضی علمای شيعه نقل کرده اند اين است که اين افراد، ائمه عثنی عشر(عليهم السلام) هستند يعنی امامان دوازده گانه. اين قول هم اتفاقا مردود است برای اينکه در طول زندگی سراسر پر افتخار ائمه(عليهم السلام) هيچگاه خوفشان تبديل به امن نشد و همه به غير از دوازدهمين پيشوا به صورتهای مختلف ترور شدند. يکی با شمشير يکی با زهر و عمدتا با زهر بوده است. قولهای ديگر هم به همين ترتيب از درجه اعتبار ساقط ميباشند. فقط يک قول ميماند و آن اينکه مصداق اين آيه حضرت ولی عصر( ارواحنا له الفداه ) و ياران باوفای آن حضرت در هنگام ظهورش ميباشد. و با دلايل مدغم ومحکم آن را اثبات کرده اند. و اگر کسی اين قول را قبول ندارد مصداق آن را بياورد و آنرا در دل آيه قرار دهد و ببيند فرمول و معادله آيه درست از آب در مياد يا نه. اگر درست از آب در نيامد معلومه که مصداقش غلط و باطله. اگر نه بايد که اين قول را بپذيرد چون فقط با وجود آنحضرت اين قول محقق ميشود و مصداق پيدا ميکند. اگر کسی بگويد اونها هم نيستند، امام زمان(عج) هم نيست و کس ديگری است، بياورد و روشن کند. اگر نتواند کس ديگری را بياورد آيه قران کريم نميتواند وعده ای داشته باشد که اين وعده پوچ و توخالی باشد. حتما اين آيه يک مصداقی دارد. خب در اينجا حديثی از ائمه(عليهم السلام) که در ذيل اين آيه آورده شده و کاملا روشن فرموده اند که مصداق اين آيه چه کسی و کسانی هستند، برای شما ذکر ميکنم. حديثی که در کتاب شريف تاويل الايات الظاهره صفحه سيصدوشصت و هشت ذکر شده که همچنين در کتاب کافی جلد يک صفحه صدونودوسه، مرحوم کلينی(ره) هم آن را آورده است که عبدالله بن ثنان، نقل ميکند از امام صادق(عليه السلام). سوال ميکند از امام صادق(عليه السلام) که يابن رسول الله، نظر شما در مورد آيه پنجاه و پنجم سوره مبارکه نور چيست؟ حضرت در جواب ميفرمايند: نزلت فی علی بن ابيطالب و الائمة من ولده(عليهم السلام) ، قسمتی از آيه رو. يعنی از وعدالله الذين_تا_وليمکننّ لهم، را حضرت ميفرمايد که منظور حضرت علی (عليه السلام) و پيشوايان از نسل او هستند. اما حضرت(ع) ميفرمايند که از اين قسمت به بعد، يعنی از وليمکننّ لهم_تا_امناَ ، منظور از اين قسمت: غُنِیَ بِهِ ظهورالقائم(عليه السلام). ميفرمايد که منظور حضرت مهدی(عليه الاف التهيّةِ و الثناء) ميباشد. روايتی ديگر در همين کتاب شريف به نقل از تفسير برهان جلد سوم صفحه صدوچهل وشش و کتاب کفاية الاثر ص پنجاه و شش در ذيل اين آيه شريفه نقل کرده  که عربی آن تقريبا دو صفحه هم بيشتر ميشود. بنده فارسی و فقط قسمتهائی از آن را برای شما عرض ميکنم. لازم به ذکر است که اين حديث را هم يکی از علمای بزرگ سنی به نام قندوزی حنفی در کتابش به نام  ينابيع المودّة، اواخر باب هفتادوششم، صفحه چهارصدوچهل و دوم، نقل کرده با اندک اختلاف کوچکی که در اصل روايت هيچ صدمه ای وارد نميکند. او آنجا نقل ميکند از جابربن عبدالله انصاری که فردی به نام جندل بن جناده که يهودی بود، از قلعه خيبر آمد و به محضر رسول اکرم(ص) مشرف شد و عرضه داشت که: يا رسول الله مرا خبر ده از آنچه برای خداوند نيست و از آنچه نزد خداوند نيست و از آنچه خدا نميداند.پيغمبر(ص) در جوابش فرمودند: آنچه برای خدا نيست ، شريک است. آنچه نزد خدا نيست، ظلم است و آنچه را که خدا نميداند، آن گفتار شما يهود است که عزيل را پسر خدا ميدانيد(يعنی خداوند اين گفته شما را صحيح نميداند). در اين زمان جندل ميگويد که من گواهی ميدهم که خدايی جزء الله تعالی نيست و تو رسول آن خدا هستی. بعد جندل ميگويد که يا رسول الله، من برای شما يک مطلبی را عرض کنم و آن اينکه، من ديشب در خواب حضرت موسی(عليه السلام) را ديدم که به من فرمود: ای جندل، به دست پيامبر گرامی اسلام(صلی الله عليه و آله) مسلمان شو و به جانشينان بعد از او دست بياويز. پس من مسلمان شدم و خداوند اين نعمت را به من روزی فرمود: اکنون مرا از جانشينان بعد از خودت خبر ده تا به آنان متمسک گردم. حضرت رسول اکرم(صلی الله عليه وآله) ميفرمايند که: اوصيای بعد از من به شماره نقبای (پيشوايان) بنی اسرائيل هستند.(توجه: در قرآن کريم ذکر شده که پيشوايان بنی اسرائيل دوازده نفر بودند). جندل ميپرسد که: ای رسول خدا(ص) آيا همگی آنها در يک زمان خواهند بود. حضرت ميفرمايند: خير. ولی جانشينی پس از جانشينی ديگر که البته تو جز سه تن از آنان را درک نخواهی کرد، خواهند بود. جندل ميگويد که نام آنها را برای من بگوييد.حضرت ميفرمايند: به درستی که ای جندل، سيد اوصياء و وارث پيغمبران و پدر امامان، علی بن ابيطالب(عليه السلام) را بعد از من خواهی ديد، سپس فرزندش حسن(عليه السلام)، سپس حسين(عليه السلام) . به آنها متمسک شو و نادانی جاهلان تو را نفريبد. بعد ميفرمايد که در زمان امام چهارم(عليه السلام)، خدا عمر تو را به سر خواهد آورد و نميتوانی آن زمان را درک کنی و آخرين توشه ای که از دنيا برميداری يک جرعه شير است که ميخوری و بعد از آن، از دنيا ميروی. جندل عرضه ميدارد که يا رسول الله(ص)، من در تورات اين مطلب رو به اين صورت ديده بودم که: عِليا عِليا بَقَتوُ شبّر و شبير (به زبان عبری است) ، ولی اسامی آنها را نشناختم( عليا=علی عليه السلام ، شبّر=حسن عليه السلام ، شبير= حسين عليه السلام). يا رسول الله(ص) بعد از حسين(ع)، چند وصی هست؟ و نامهای آنها چيست؟ حضرت ميفرمايند: که ای جندل نه تن از فرزندان حسين (ع) ، پيشوا خواهند بود و مهدی جزو آن نه تن ميباشد. بعد حضرت تمام ائمه(عليهم السلام) رو به اسم و القاب، برای جندل نام ميبرند تا ميرسند به حضرت امام حسن عسکری(عليه السلام) و ميفرمايند: بعد از او حسن، امر امامت را به عهده خواهد داشت که امين خوانده ميشود(لقب امام حسن عسکری عليه السلام) ، سپس امام مردم از آنها غائب خواهد شد. جندل عرضه ميدارد که: او حسن است که از آنها غائب ميشود؟ حضرت ميفرمايند: نه.. فرزند حسن(ع) است که غايب خواهد شد. لقبش حجت است. جندل ميپرسد: يا رسول الله نام او چيست؟ حضرت(ص) ميفرمايند: نامش برده نميشود تا اينکه خداوند او را آشکار کند. جندل ميگويد که يا رسول الله(ص)، ما ياد آنها را در تورات يافته ايم و البته موسی بن عمران(ع)، به تو ای پيامبر(ص) و جانشينان بعد از تو از خاندانت، به ما مژده داده است( توجه: حالا ببيند حتی بين توراتهايي که هزارو چهارصد سال پيش بوده اند با توراتهايي که امروزه هستند هم قابل قياس نيستند. يعنی اينها هم بسيار دست بر آنها برده شده است.) بعد از اين حضرت(ص) آيه وعدالله الذين....الی آخر آيه(سوره نور آيه پنجاه و پنجم) را ميخوانند. جندل در پايان اين آيه عرض ميکند که ای رسول خدا(ص)، ترس آنهايي که در اين آيه ميفرمايد: من بعد خوفهم امنا ، اين ترس چيه؟ حضرت(ص) ميفرمايند که ای جندل در زمان هر يک از آنها کسی هست که متعرض او شود و اذيتش کند. پس هر گاه خداوند خروج قائم ما را تعجيل فرمايد ، زمين را پر از قسط و عدل سازد آنچنان که از ظلم و ستم آکنده باشد. سپس پيامبر (ص) ميفرمايند: خوشا به حال صبر کنندگان در زمان غيبت او وخوشا به حال کسانی که بر شيوه آنان پايدار مانند. آنهايند که خداوند در کتابش وصف کرده. و آيه سوم سوره بقره را ميخوانند که: الذينَ يُومِنُونَ بِالغَيب... کسانی که به غيب ايمان آوردند. ( تذکر: روايتی در اين باره است که در اين آيه، منظور از غيب ، غائب ميباشد يعنی الذين يومنون بالغائب. يعنی به امام غايبشان ايمان آوردند) . (توجه: جندل بن جناده در آغاز امامت حضرت امام سجاد(ع) در شهر طائف از دنيا رفت و همانطور که حضرت رسول (ص) فرمودند، آخرين توشه او از اين دنيا يک کاسه شير بود و نعيم بن ابی قيس در آن موقع در کنار جندل بود و اين موضوع را نقل کرده است.) خب روايتی که خدمت شما عرض شد و در ذيل آيه پنجاه وپنجم سوره مبارکه نور آورده شده بود، مطلبی را که از آن دريافتيد اين است که اين آيه هيچ مصداقی جزء وجود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشريف) ، ندارد.

تذکر: در يادداشت قبلی به اثبات وجود امام زمان(عج) از ديدگاه عقلی پرداخته شد.  ان شاءالله در يادداشت بعدی ، باز هم از ديدگاه شرعی(قرآن و احاديث) به اين مطلب پرداخته خواهد شد.

 

/ 55 نظر / 20 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سيد محسن شوريده

سلام ....... اللهم عجل فی فرح مولانا صاحب الزمان ...... از مطالبتان بهره مند ميشوم هميشه ...... در پناه حضرت دوست

2- يه مسلمان شيعه

۲- شما به حديث درخت پرنده در نهج البلاغه توجه كنيد و بعد رواياتي كه اين داستان را نقل كرده اند بخوانيد . در آنجا حضرت علي نگفته كه پيامبر درخت را به پرواز درآورد ولي در داستانها گفتند كه چنين و چنان كرد و رفتارهاي يك تردست را به پيامبر نسبت مي دهند تا عوام شير فهم شوند. عنوان نمودن اسامي امامان به اين صراحت از دهان پيامبر در حالي كه سبك روايتي آن بزرگوار مانند يك رهبر عظيم به گونه اي بود كه حتي غدير خمش تفسير پذير است براي حقيري كه ظرفيت شنيدن اين عبارات را نمي تواند داشته باشد بيشتر از آنكه به اثبات وجود امام زمان بيانجامد شنونده را به صدق گفتار گوينده مشكوك مي كند.

1- يه مسلمان شيعه

1- بسيار دنبال استدلالهاي افراد مذهبي بوده ام كه فاقد شائبه و تعصبي براي اثبات مطلبي باشند و منطق آنها از مشخصه هاي اوليه علم منطق بهره مند باشد. به مفهوم ديگر فرد با دانش و تسلط به علوم مختلف سعي در رسيدن به حقيقت را داشته باشد و نه اثبات درستي گزاره اي كه پيشتر به آن دلبستگي دارد.شخصي كه مقاله فوق را ارايه نموده نيز مانند آقاي قمشه اي براي اثبات مطلبي كه پذيرش آن شهودي است و نيازي به منطق ندارد وارد عرصه اي شده كه قواعداش را به درستي نمي داند. من هيچ كجاي كتاب مقدس چنين مطالبي را نخوانده ام- اين استدلال كه تورات 1400 سال پيش با امروز هم تفاوت دارد بيشتر به درد عوامي مي خورد كه تمام سعي اشان اينست كه سوره حمد را بتوانند درست بخوانند و مرتب به حفظيات خود در شكيات نمازشك مي كنند. تورات فعلي تفاوتي با اوراقي كه از غار قمران كشف شده ندارد. حديثي كه آورده شده بسيار مشكوك است

saeed

سلام.کار سختی را شروع کردين.بايد مستندات بسيار قويتری داشته باشيد.خيلی تلاش کنيد.سبز باشيد و التماس دعا برای فرج.....بپاخيزيد ای مردم که رستاخيز می آيد/بهاری خوب بعد از رفتن پاييز می آيد..کمرها بسته محکم رو به استقبال آن مردی /که با دستان پر روزی غرورآميز می آيد....آدينه که می شود دلم می گيرد/از بس که نيامدی زمان می ميرد....حق آمدنی است

ایلیا

جالبه !‌ يه سری ميگن راست ميگی !‌يه سری مسخره می کنن ! همه دينها هم گفتن منجی از افراد دين ماست ! فرقی هم نميکنه !‌ دينها خيلی شبيه هم هستند !‌اما يا پستهات رو کوتاه تر کن يا فونتت رو ريزتر !!

hamid

سلام.خسته نباشی.خدا خيرت بده.من حميد۹۹۹۲۰۰۳ هستم.خيلی بلاگ اموزنده و جالبی داری.واقعا مفيده.اميدوارم ادامه بدی.خدانگهدار

بابک

سلام / دوست عزيز آپديت کردم / خوشحال ميشم سر بزني / خوش باش

darya

سلام شما واقعا زحمت ميکشين ما جو انا ن به اين توجيهات محتاجيم دستتون واقعا درد نکنه و اجرتون با حضرته حق

مهدی

سلام / و من الله توفيق../ موفق باشی